Spel och RNG

RNG, även känt som Random Number Generator, är vad många idag kallar slumpfaktorn i ett spel. Medan slump har varit inbyggt i spel på ett sätt eller annat sedan början är det inte förrän på 2000-talet som denna term började användas av spelare. Men detta är något som har funnit ända sedan vi började kasta tärningar för att spela spel.

nummer_159641171

Många kan nog spåra sitt första möte med termen RGN till World of Warcraft eller liknande spel. Där använde man det mest för att referera till hur tur man hade med looten som fiender droppade, vare sig det var för att man farmade något typ av material från vanliga mobs eller var och raidade och dödade bossar i en stor instans. Att då tala om “bra RNG” eller “dålig RGN” var mer eller mindre bara ett nytt sätt att tala om hur tur man hade, men med en mer spelcentrisk terminologi.

RNG återfinns i olika utsträckningar beroende på vilket spel man talar om. Det säger ju sig själv att en del kommer att vara mer beroende av slump än andra. Ta bara alla spel man kan hitta på sajten SveaCasino. Det kommer nog inte som en överraskning för många bara från namnet att dessa spel är mycket beroende av slump och många av dem använder detta som den viktigaste delen av spelmekaniken.

Vad vi dock kallar RNG är inte alltid sann slump. Man gör nämligen skillnad mellan Random Number Generator och Pseudo-Random Number Generator, eller PRNG. Och precis som ordet pseudo indikerar är det inte helt och hållet slumpmässigt på det sätt man förväntar sig det. Enklaste sättet att förklara skillnaden är att PRNG kan producera många nummer på väldigt kort tid och gör detta på ett deterministiskt sätt. Så när spelet behöver ett slumpvis resultat kan den hämta nästa i listan av nummer som genererats. Dessa serier är ofta även periodiska, vilket betyder att till slut börjar serien om och upprepar sig ad infinitum.

För djupare läsning om både RNG och PRNG kan man surfa vidare till Random.org, som talar om detta i en bredare kontext och inte bara relaterat till spel.